Työelämän tutkimusyhdistys

Työelämän tutkimusyhdistys ry on vuonna 2003 perustettu ammatillinen ja tieteellinen yhdistys.

Työelämän tutkimusyhdistyksen tarkoituksena on kehittää työelämän tutkijoiden ja työelämäammattilaisten osaamista ja käytännön työtä, tehdä tunnetuksi työelämän tutkimusta ja kehittämistä ja siten nostaa niiden tasoa ja arvostusta, kohentaa tutkimuksen ja kehittämisen tasoa edistämällä kriittistä tieteellistä keskustelua ja lisäksi parantaa tutkimuksen tulosten käyttökelpoisuutta sekä levittää hyviä työelämäkäytäntöjä.

Yhdistyksen puheenjohtaja on tutkimuspäällikkö Hertta Vuorenmaa (hertta.vuorenmaa@aalto.fi). Sihteerinä toimii tutkija Tuija Koivunen (tuija.koivunen@tuni.fi) ja yhteisöjäsenmanagerina Katri Salmenoja (contact@katrisalmenoja.com).

Yhdistys julkaisee monitieteistä Työelämän tutkimus – Arbetslivsforskning -lehteä, joka julkaisee sekä referee-artikkeleita, puheenvuoroja, tutkimushankkeiden keskeisiä tuloksia ja kirja-arvosteluja. Kansan Sivistysrahasto palkitsi lehden Työelämän kehittämispalkinnolla vuonna 2009.

Yhdistys järjestää vuosittain marraskuussa Työelämän tutkimuspäivät (Work Research Days/WRD) yhteistyössä Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen kanssa. Tapahtuma on hyvien järjestelyjen, kansainvälisten key note -alustusten ja tasokkaiden työryhmien ansioista kasvanut yhdeksi Suomen suurimmista yhteiskuntatieteiden tutkijatapaamisista.

Yhdistys on mukana yhteispohjoismaisen Nordic Journal of Working Life Studies -lehden julkaisemisessa. NJWLS on neljä kertaa vuodessa ilmestyvä referee-pohjainen open access -julkaisu. Yhteisen lehden lisäksi myös Nordic Working Life -konferenssit ovat tiivistämässä pohjoismaista yhteistyötä. Kahdeksas Nordic Working Life Conference järjestettiin Tampereella vuonna 2016.

Yhdistys on työelämän tutkimuksen kansainvälisen kattojärjestön International Labour and Employment Relations Associationin jäsen ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan jäsenseura.

Yhdistys järjestää omatoimisesti ja yhdessä muiden tieteellisten seurojen ja työelämän keskeisten toimijoiden kanssa jäsenille tilaisuuksia, joissa käsitellään työelämän tutkimusongelmia, tulevaisuuden haasteita ja muutossuuntia. Keväällä pidettävässä vuosikokouksessa ovat esitelmöineet tuoreiden tutkimusten tekijät.

Työelämän tutkimusyhdistyksen hallitus vuonna 2023-2024

Anna Pärnänen, varajäsen, Tilastokeskus
Anu Järvensivu, varajäsen, Työterveyslaitos

Jäsenyys

Työelämän tutkimusyhdistyksen jäseneksi ovat tervetulleita kaikki työelämän tutkimisesta ja kehittämisestä kiinnostuneet. Jäsenetuihin kuuluu:

• Työelämän tutkimus -lehti (avoin lehti verkossa)
  • ilmainen pääsy yhdistyksen järjestämiin tilaisuuksiin (noin neljä tilaisuutta vuodessa)
  • jäsenkirje (3-4 kertaa vuodessa)
  • käyttäjätunnus yhdistyksen nettisivujen keskustelufoorumille

Jäsenmaksu on 30 € (perustutkinto-opiskelijoilta 15 €) vuonna 2023. Seuraavan vuoden jäsenmaksu päätetään kevään vuosikokouksessa.

Liity jäseneksi

Kun olet ilmoittanut jäsentietosi, saat jäsenmaksulaskun. Koska siinä on jäsenyytesi liittyvä viitenumero, on tärkeää, että maksat laskun perusteella. Lähetämme jäsenkirjeen ja muut ilmoitukset jäsentiedoissasi mainittuun sähköpostiosoitteeseen.

Työelämän tutkimuksen postituslista

Postituslista perustettiin Työelämän tutkimuspäivänä 2004 edistämään työelämän tutkijoiden ja tutkimuksesta kiinnostuneiden yhteydenpitoa. Listaa ylläpitää Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskus. Lista on avoin myös muille kuin tutkimusyhdistyksen jäsenille, vaikka yhdistys käyttää sitä pääasiallisena postituslistana toiminnastaan tiedottamiseen.

Postituslistalle ovat tervetulleita työelämän tutkimusta, tutkijoita, hankkeita ja laitoksia esittelevät viestit ja tapahtumailmoitukset. HUOM! Lista on tiedotuslista. Mahdolliset kommentit ja keskustelu listalle lähetettyihin viesteihin lähetetään suoraan lähettäjälle, ei koko listalle.

Liity listalle tai poistu listalta

Facebook-ryhmä

Tutkimusyhdistyksen Facebook-ryhmä on julkinen ryhmä, johon jäseneksi liittymällä pääset osallistumaan keskusteluihin. Ryhmän kautta tiedotetaan ja keskustellaan ajankohtaisista yhdistystä ja työelämän tutkimusta koskevista asioista.

Twitterissä yhdistyksen tunnus on @Tyotutkimusry.

Yhdistyssäännöt

Yhdistyksen uusitut säännöt 27.10.2020.

Tietosuojaselosteet

Jäsenrekisterin tietosuojaseloste 21.10.2019